Методична робота

Активна молодь - сильна країна

Не споглядати й говорити,

а діяти і творити.


Однією з форм роботи щодо формування в учнів активної життєвої позиції, їх соціальної підготовки до активної участі в демократичному управлінні суспільством є учнівське самоврядування у школі.

  Лише дійова система учнівського самоврядування може забезпечити підготовку підростаючого покоління до життя в умовах демократії.

Самоврядування це:

  • метод організації дитячого колективу, який забезпечує формування відносин відповідальної залежності в колективі та організаторських рис окремої особистості;

  • скла

  • дова частина системи виховної роботи, оскільки воно вирішує специфічні завдання у створенні єдиного колективу дорослих і дітей;

  • наслідок педагогічного управління дітьми з боку дорослих;

  • принцип організації шкільного життя дитячого колективу;

  • діяльність, яка здійснюється самими дітьми, включаючи постановку мети, її розробку та спрямована на вдосконалення колективу і кожної особистості зокрема.

Мета: допомогти кожному члену активно діяти при розв’язанні проблемних питань навчального закладу, класного колективу, співпрацювати на принципах гласності, партнерства,  демократизму, відповідальності.

Основні завдання,  успішне вирішення яких допоможе утвердити в школі демократичну та самодіяльну атмосферу, забезпечити творчий підхід до розв’язання будь-яких проблем.

На мою думку, основними з них є чотири.

Діагностика: виявлення індивідуальних нахилів школярів, особливостей групових і колективних стосунків, облік і аналіз виховних результатів впливу учнівського самоврядування на колектив і особистість, і внесення на основі цієї зворотної інформації необхідних змін в систему самоуправління і керівництва його розвитком.

Організація учнівського самоврядування, тобто безпосередня організаторська робота в колективі, метою якої є практичний результат (налагодження діяльності класних зборів, підготовка і проведення конкретних колективних справ).

Стимулювання: залучення учнів до діяльності самоуправління і коректування їх участі в ній, навчання школярів організаторській справі.

Методична допомога: сприяння в налагодженні повсякденного життя самодіяльного колективу, надання допомоги у забезпеченні взаємодії і наступності в роботі органів учнівського самоврядування і громадських організацій учнів, поступова передача частини функцій керівництва розвитком самоврядування.

Шляхи підвищення активності та ролі учнівського самоврядування.

  • Надання учням більшої самостійності і організації колективної діяльності.

  • Активне залучення учнів до всіх сфер життя учнівського колективу.

  • Поєднання самостійності дітей з керуванням дорослих.

  • Збагачення життєвих цілей і внутрішнього духовного світу кожного члена колективу через привабливість соціально-колективних ініціатив.

  • Надання учням реальних прав і обов’язків.

  • Повага педагогів до самостійних думок і рішень учнівського самоврядування, його органів.

  • Відкриття справжніх лідерів, залучення їх до активної громадської діяльності, реалізація в перспективі принципу: жодного підлеглого – усі відповідальні.

  • Кваліфікована, тактовна педагогічна допомога учнівському активу.

  • Розширення меж гласності учнівського самоврядування, відкритий характер роботи всіх органів самоврядування.



Результативність діяльності органів учнівського самоврядування великою мірою залежить від  правильно спланованої організації їх роботи. Наскільки лідери зможуть захопити своїми заходами більшу кількість учнів, настільки активізується і вся виховна робота в навчальному закладі, зросте соціальна та громадська активність  школярів, напрацьовуватиметься їх власний досвід.

У нашій школі склалася традиція:  один раз на семестр проводити тематичні засідання Президентської Ради – вищого органу учнівського самоврядування навчального закладу, метою проведення  яких є: 

  • розвиток навичок творчого вирішення завдань, створення позитивної мотивації та зацікавленості учнів;

  •  формування вміння мислити, узагальнювати; виховання поваги до колективу, почуття відповідальності;

  • налагодження тісних контактів і взаєморозуміння, спільне вирішення проблем, профілактика виникнення конфліктних ситуацій;

  • необхідність у творчому ставленні до справи шкільного самоврядування;

  • використання нових інноваційних технологій у виховній роботі.

При проведенні тематичних засідань використовуються інформаційно-комунікаційні та ігрові технології, елементи тренінгових занять тощо.

Гласність, відкритість роботи Президентської Ради  сприяє поглибленню демократизму в шкільному середовищі. 

Матеріал вважається актуальним, тому що, на думку сучасних вчених учнівське самоврядування є один із найважливіших чинників формування в учнів активної громадянської позиції, умінь і навичок керування демократичними процесами, ініціативної, здатної приймати нестандартні рішення особистості.

Беручи участь у роботі органів учнівського самоврядування, учні зможуть не тільки поглибити своє розуміння демократії, а й з’ясувати роль, яку виконує кожний громадянин у розвитку демократичних ідеалів, своїми вчинками діючи на користь суспільства.

На мою думку, учнівське самоврядування  забезпечує комплексний виховний вплив на учнів шляхом їх залучення до систематичної й усвідомленої участі в справах навчального закладу та класного колективу, до вирішення важливих питань життя школи.

   Учнівське самоврядування – це організація життя шкільного колективу, в якому: 

  • розвивається соціально активна, гуманістично-спрямована особистість;

  • в учнів з’являється можливість виявляти себе в соціально значимих справах;

  • формується глибоко усвідомлена громадянська позиція учня, почуття власної гідності, національної свідомості.

   Ми переконалися, що учнівське самоврядування в нас дієве. Воно не є самоціллю, а дійсно цікавим шкільним життям. Учні самі вирішують, яким повинен бути зміст шкільного життя, адже вони повинні відповідати за все: за школу, в якій навчаються, за товаришів, за кожний свій крок. Учнівське самоврядування нашого навчального закладу, в широкому розумінні, стосується способу життя та поведінки шкільного колективу в цілому, і кожного члена зокрема. В умовах демократизації і гуманізації нашого суспільства – це величезна сила, спрямована на розвиток самостійності, ініціативи і взаємодопомоги, зростання громадської активності, формування почуття господаря, який за все відповідає.

Я впевнена, що самодіяльна активність Президентської Ради  є не лише цікавою формою організації шкільного дозвілля, але й:

  • засобом набуття та збагачення соціального досвіду особистості;

  • фактором підвищення продуктивності навчальної праці та її актуалізації;

  • критерієм життєвої та соціальної компетентності, перевіркою відповідності особистого досвіду потребам власної активної трансформаційної ролі у житті;

  • засобом розвитку творчих обдарувань особистості та її самореалізації. 

Упровадження учнівського самоврядування позитивно впливає й на оздоровлення духовно-морального стану суспільства загалом, підносить громадський дух, подає зразок конструктивної суспільно корисної та значущої діяльності особистості. Самостійну, творчу особистість формує самостійна, творча діяльність, побудована на засадах самоуправління.


  У моєму розумінні, учнівське самоврядування – це організація учнів для учнів. Самі учні вирішують, які справи будуть у компетенції органів самоврядування, тому поле їх діяльності є по суті, безмежним. Самоорганізація учнів – ось те, що може зробити навчальний заклад демократичним. На мою думку, учнівське самоврядування, за якого поважається і враховується думка учнів, може стати вирішальним у формуванні громадянських уявлень школярів, як повноправних членів нашого суспільства.

   Шкільне самоврядування – це спосіб розширення діапазону спільної діяльності дорослих і дітей – членів єдиного колективу, це поле для ініціативи. Самоврядування у школі сприяє виробленню в учнів важливого уміння – співпрацювати, а відповідно – активно включатися в усі життєві процеси.

Дійсно, позакласна робота повинна задовольняти інтереси, індивідуальні запити учнівської молоді у сфері культури, мистецтва, наукових знань, техніки, природи, виробництва, життєвої практики.

Передача ініціативи в організації пізнавальної діяльності самим учням, безумовно, сприятиме розвитку активної життєвої позиції молодої людини і полегшить в майбутньому її інтегрування в суспільство на більш ефективних засадах. 

Пам’ятайте слова Г.Джефферсона:

 «Здатність до самоврядування в суспільстві не є природженою. Це результат звички та довготривалої підготовки».


    На часі розроблення сучасної концепції учнівського самоврядування як руху школярів, який спирається на властиву дітям шкільного віку активність, енергійність.

  Успішність учнівського самоврядування визначатиметься насамперед тим, що його учасник ітиме в доросле життя впевнено, самостійно, з позитивною буттєвою настановою, здатним допомагати іншим, брати на себе відповідальність і сміливість вирішувати, всебічно розвиватися і самовдосконалюватися протягом усього життя, сягати дедалі вищих ступенів розвитку й самостійності.

   Треба, щоб кожен юнак і кожна дівчина вже зі шкільної лави розуміли важливість єдності народу перед викликом випробувань, перед зовнішніми та внутрішніми проблемами.

   На мій погляд, саме така форма співпраці виховує у молоді готовність відповідати за конкретні справи і вчинки. І, хто знає, можливо, отриманий досвід участі у самоврядуванні стане для учнів сходинкою до майбутнього керівництва підприємством чи навіть державою.

Поповнення бібліотеки методичних матеріалів (виховна робота) в освітньому інтернет-проєкті "Всеосвіта":

Методичний захід на тему "Інноваційні методи навчання".
✨☕Методика проведення - Освітнє кафе "Олімп". ☕✨
Меню:
1. Коктейль «Дизайн-мислення» - Кух М.В.
2. Холодні закуски .
2.1. Презентація на тему «Інноваційні методи
навчання» - Кух М.В.
2.2. Вправа «Входження в картину»
- Майструк В.В.
2.3. Мікс «Створи сам» - Гапонюк О.В.
3. Гаряча страва «Світове кафе» - Кух М.В.
4. Фруктове асорті «Рефлексія» - Кух О.П.
5. Десерт «Притча про переконливість
та чесність» - Кух О.П.
Дякуємо всім відвідувачам Освітнього кафе "Олімп" за теплу атмосферу та гарний настрій!✨














Виявлення лідерських здібностей


Участь в стратегічній сесії з формування завдання на розроблення Комплексного просторового розвитку території Любешівської селищної територіальної громади

Зміст виховної діяльності складає науково обгрунтована система загальнокультурних національних цінностей та відповідна сукупність соціальнозначущих якостей особистості, що характеризують її ставлення до самої себе, до сімї,  родини, людей, до праці, до природи, до мистецтвадо суспільства і держави.





«Великим питанням майбутнього стане: як ми маємо поводити себе щодо дітей, якщо ми бажаємо виховати їх так, щоб вони, коли стануть дорослими, змогли б у широкому розумінні рости у соціальне, у демократичне, у ліберальне».Р. Штайнер.

Інтеграціяшкільного самоврядування в дії

Процес створення самоврядування у нашому закладі освіти пройшов кілька етапів, кожен з яких супроводжувався підготовкою відповідних документів, що окреслюють правове поле учнівської діяльності.
На першому етапі ми розпочинали із створення команди, знайшли і зібрали зацікавлених учнів, працювали з ними, щоб створити команду однодумців, які б діяли спільно. Потім разом підготували проєкт самоврядування і почали його реалізацію у формах, погоджених із школярами. Отже, спершу утворили команду, а потім органи самоврядування.
 Найважливіше – створити в команді особливу атмосферу, систему цінностей. Тоді учні сприймуть самоврядування не як громадське, а як особисте життя. Команда — це група, яка здатна впровадити свої ідеї в життя і не розбігтися у різні боки через перші ж труднощі. (детальніше)...


Мої творчі сходинки

 "Учнівське самоврядуванняяк один з найефективнішихспособів розвитку громадянської компетентностіздобувачів освіти"  (читати...)



План виховної роботи 

План виховної роботи за попередні навчальні роки:

Районний семінар-практикум заступників директорів з навчально-виховної роботи




Мета.Визначити важливість, проблеми та пріоритетні шляхи створення позитивного іміджу  школи в суспільстві
Методичний прийом «Fishbone». Чи важливий  імідж школи?  (фото)


Загальношкільні батьківські збори (виступ, презентація)


Дебати як форма роботи читати...


Поповнення бібліотеки класного керівника (позакласні заходи) в освітньому інтернет-проекті "На Урок":



Мета:розкрити багатство і красу українських пісень;
розвивати в учнів уміння бачити та шанувати красу, зміцнювати почуття національної гордості, повагу до свого народу та його історичного минулого;
виховувати любов до національної культури.
Вед2: Доброго дня, шановні друзі!
Вітаємо вас зі святом української пісні.
детальніше...


Мета: Відтворити обряд проведення вечорниць і показати його красу; виховувати бажання відроджувати і оберігати народні звичаї; розвивати усне мовлення, формувати відчуття краси рідної мови; викликати у дітей бажання робити добре і мудре; виховувати почуття любові до рідного краю.


Українська світлиця прикрашена вишитими рушниками, домотканими килимами, Іконою з рушником. Збоку — піч, посередині — стіл, застелений вишиваною скатертиною, лавки, вкриті килимами. Дівчата й хлопці одягнені в український національний одяг.
детальніше...


Мета: поглиблювати знання учнів про життя тварин; учити бачити прекрасне навколо себе; розвивати пам'ять, пізнавальну активність учнів, логічне мислення, уміння аргументовано висловлювати свою думку; удосконалювати навички міжособистісного спілкування; виховувати любов до рідної землі, дбайливе ставлення до неї.
  Педагог-організатор: Сьогодні у нас незвичайне свято. Ми зібралися для того, щоб прийняти наших другокласників у шкільне об’єднання «Країна Барвінкова». Щоб барвінчатами стати, треба багато знати, бути умілими, сміливими і розумними.
Барвінок:  Добрий день, любі діти! Цікавими шляхами ви будете мандрувати нашим подільським краєм, познайомитесь з його історією, традиціями, народними піснями, танцями, іграми, дізнаєтесь багато про свій рідний край, про Україну, про землю, на якій ми живемо.






Ведучий 1. Березень започатковує весну, і це, мабуть, символічно, що саме в цьому місяці ми відзначає­мо свято Жінки. Так, справжня жін­ка, схожа на весну — першопочаток всього первісного, свіжого й чисто­го на землі.
Ведучий 2. Із жайвором весняночка летіла
В рідний Край,
Розквітла враз поляночка,
Дзвенить піснями гай.
 В сережках закосичена
Берізка молода
 Стоїть в гаю, мов дівчина,
 І сонечко віта.
 Ходімо на поляночку,
Де рясно квіточок,
Співатимем весняночки,
Станцюєм гопачок.
детальніше...

Поповнення бібліотеки класного керівника (виховна робота) в освітньому інтернет-проекті "На Урок":


"Найкращий володар той,
про кого народ знає лише те, що він існує.
Трохи гірші ті володарі, які вимагають,
щоб народ їх любив і звеличував.
Ще гірші ті володарі, що народ їх боїться;
 і гірші від усіх ті володарі,
що народ їх зневажає. "
 (Лао Цзи)
детальніше...
детальніше...




Заняття з елементами тренінгу"Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей".

Мета. Розкрити поняття «толерантність», показати певні рівні толерантної поведінки людини; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість

Обладнання: роздатковий матеріал для діагностування (анкети, бланки опитувальника);  дерево з листками; афоризми про толерантність

Форма проведення: година спілкування

Вступне слово. Останнім часом слово «толерантність» набуло значної популярності. Що значить толерантна людина? Що таке толерантний підхід? Чи так важливо бути толерантним? Спробуємо відповісти на ці запитання на сьогоднішній годині спілкування.
дельніше...


Поповнення бібліотеки педагогіки(сценарії) в освітньому інтернет-проекті "На Урок":

Сценарій посвяти в першокласники"100 днів у школі"

Мета:
Продемонструвати знання і вміння набуті учнями за місяць навчання.
Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, логічне мислення.
Виховувати любов до своїх рідних, наполегливість, працьовитість.
Викликати бажання дітей вчитися в школі.
Вчитель. 9 грудня - сотий день перебування першокласників у школі. На святі "100 днів у школі" першокласники у кон­цертній програмі, конкурсах, змаганнях демонструють учням початкових класів, вихованцям дитячого садка, своїм батькам, бабусям, дідусям про своє інтелектуальне зростання. Процес підготовки до свята та участь у ньому пози­тивно вплинули на згуртування учнів класу, батьківсько­го колективу.
детальніше...


Участь в методоб'єднанні класних керівників. Година спілкування в 6 класі."Людина починається з добра"(співпраця педагога-організатора з класним керівником)

 Доброго дня, любі діти! Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі.
Поверніться, будь-ласка, один до одного, покладіть долоні своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває Вас, так як і багатство Ваших душ може зігріти ближнього.

Організація ігор і вправ спрямованих на розвиток навичок  спілкування у дітей                       (методика «пластичного дзеркала»)

   Спілкування задовольняє особливу потребу людини в контакті з іншими
людьми. Задоволення цієї потреби, пов'язано з виникненням почуття радості.
Прагнення до спілкування інколи займає значне і часом провідне місце серед
мотивів, що спонукують людей до спільної практичної діяльності.
детальніше...




Роль учнівського самоврядування у формуванні творчої особистості та лідерських якостей читати...